Vesa

Espoon paikka on Helsingissä

Espoo on hieno paikka. Siellä riittää niemiä, notkelmia, merenrantaa, järviylänköä, asuinalueita ja kauppakeskuksia. Espoo on kuitenkin Helsingin jatke länteen, ei varsinaisesti erillinen kaupunki.

Ilman Helsinkiä Espoo olisi kuin Raasepori: mökkeily- ja veneilykunta, jossa ei olisi Keilaniemeä, Länsiväylää, kaupunkirataa eikä Selloa. Lisäksi Espoossa ei nytkään ole keskustaa, lentokenttää, päärataa eikä keskuspuistoa. Espoolaiset käyvät Helsingissä syömässä, baarissa, teatterissa, oopperassa ja vappupiknikillä. Kun espoolaisille tulee ulkomaisia vieraita, he näyttävät heille Esplanadin, Suomenlinnan, Stadionin tornin, eduskuntatalon ja Kauppatorin. Ja ehkä Nuuksion, kun halutaan esitellä suomalaista luontoa.

Koska Espoo kuuluu Helsingin kaupunkirakenteeseen, se tukeutuu luonnollisesti voimakkaasti Helsingin infrastruktuuriin. Espoo on kasvanut Helsingin imussa ja pyrkinyt maksimoimaan hyötynsä suuren naapurinsa kyljessä. Tällä on monenlaisia haittavaikutuksia kaupunkikokonaisuuden kannalta. Esimerkiksi kaavoitus tökkii, kukaan ei halua huolehtia vähäosaisista, pääkonttoreita rakennetaan hölmöihin paikkoihin, metro ei vuonna 2012 jatku länteen ja niin edelleen.

Monet tuttuni tietävät, etten erityisesti välitä Espoosta. Espoolaisia ihmisiä vastaan minulla ei tietenkään ole mitään, mutta heidän kaupunkiaan on kehitetty tavalla, jota en erityisesti halua edistää.

Ensinnäkin asuin vuosia Munkkiniemessä Huopalahdentiellä. Koska espoolaiset eivät ole halunneet kehittää julkista liikennettään eikä suuri osa heistä halua sitä käyttää, jouduin nielemään tonnikaupalla heidän pakokaasujaan kotikaupungissani. Öisin espoolaisteinien subwooferit pauhasivat liikennevaloissa. Kun harvoin itse halusin käyttää autoa, jouduin nököttämään ruuhkassa tuhansien espoolaisten kanssa.

Toiseksi olin puolitoista vuotta töissä Espoossa. Koska siellä ei ole välitetty panna julkista liikennettä kuntoon, jouduin aikataulullisista syistä kulkemaan työmatkani autolla. Aina sekään ei toiminut: jos Kehä I:llä oli sattunut kolari liikennejärjestelyjen taas kerran muututtua, saattoi 15 kilometrin matkaan mennä jopa yli tunti. Jos yritin mennä töihin pyörällä, eksyin tuhansien identtisten asuinrakennusten keskellä. Kevyen liikenteen ohjekylteissä luki, missä on Mikkelä, Kikkelä, Sikkelä ja Vikkelä, mutta mistään ei ilmennyt, miten pääsee Helsinkiin.

Ilmeisesti se on espoolaisille niin selvää, ettei kylttejä tarvita. Siksi minusta Espoo kuuluu osaksi Helsinkiä.

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

4Suosittele

4 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (89 kommenttia)

Käyttäjän Kira kuva
Kira Arn

Mites, antaisitko Espoon jatkaa omana kaupunkinaan, jos saatte laittaa osan helsingin laskuista Espoon veronmaksajille.

Eikö tässä olisi hieno kompromissi. Espoo olisi jatkossakin itsenäinen ja Helsinki saisi kupattua heiltä tarvitsemaansa fyffeä?

Vähän nii ku tyyliin et: Oho, oksensin lattialle, laita lasku tuolle tyypille tuolla!

Vesa Hack

EI se ratkaisisi suurinta ongelmaa, joka on nurkkakuntainen päätöksenteko.

Käyttäjän SepSaa kuva
Seppo Saari

Espooseen olisi rakennettu metro jo kauan sitten, jos sen liikennettä suunniteltaisiin koko pääkaupunkiseudun osana - yhteistyössä. Espoon keskus on keinotekoinen betonirakennusten läjä aseman ympärillä, Tapiola (jossa asuin aikoinaan) on pilattu ja Leppävaara on yhtä suurta eritasoristeystä: identiteetti näyttää karanneen käsistä ja eri kyläalueiden karaktäärikin on kadotettu.
Erämaa-aluiden vastakohtana ovat nämä pääkonttorikeskittymät... Kun seisoin bussipysäkillä odottamassa seuraavaa vuoroa, pysäkin yli Seutulaan ehti lentää ainakin tusinan verran lentokoneita. Ei ole helppoa enää olla päättäjänä Espoossa, kun niin moni juna ehti jo mennä ohi.

Käyttäjän mikkosavelius kuva
Mikko Savelius

Itse asiassa Espoon ja Helsingin taloudellinen tilanne menee melko lähelle toisiaan kun otetaan huomioon kaupunkien omistamat yritykset ja liikelaitokset.

Heli Hämäläinen

Eikös se Espoo ole tuomioseurakunta? Ehdotan seuraavia kaupunkeja:

Helevata (Helsinki, Leppävaara, Vantaa ja Talma (Sipoosta). Se noudattaisi lähes Helsingin vanhan pitäjän rajoja.

Sitten olisi Grankulla-Granö-Brändö-Sibbo reservaattiketju. Lyhyemmin Öbokulla

Espoon voisi liittää takamaineen Raaseporiin.

fabu land

Kannatetaan. Leppävaaran lisäksi antaisin suosiolla myös Laajalahden, Otaniemen ja Tapiolan ja Westendin. Näin blogistimme saisi Espoolta myös kivat rantapalat, kehäI:n koko matkalta ja pätkän länsimetroa. Ja Aalto-yliopiston sinne, minne se joutaa. Onhan tuossa jo herkkua monenmoista.

Michael Perukangas

Tuttu juttu, Vesa. Kun lukioikäisenä tutustuin pyöräillen kartan kanssa pääkaupunkiseutuun, kerran eksyin Kehä ykkösen ja Turun moottoritien risteykseen. Olin hukassa. Pyörin siinä kerran jos muutamankin, ja yksi viitta osoitti Mäkkylään, toinen Mikkelään, kolmas Bemböleen ja kolmas Hölmölään, mutta ei yksikään Helsinkiin. Espoo on epäpaikka, mikä EI tarkoita sitä, että sen asukkaat olisivat epäihmisiä. Espoon kaupunkisuunnittelu kuitenkin kuuluu koko seudulle, samoin kuin Vantaan ja Helsinginkin. Kauniaisista on tässä yhteydessä turha edes puhua...

Vesa Hack

Juuri näin. Espoota ei olisi ilman Helsinkiä ja Espoo on maksimoinut oman hyötynsä Helsingin kyljessä. Kauniainen on vielä oma stoorinsa.

Käyttäjän Merlin kuva
Markus Lintinen

No, toi nyt ei enää sitten pidä paikkansa. Olen pyöräillyt kyseisen risteyksen "läpi" viime kesänä lukuisia kertoja ja siinä on Espoon keskuksesta kyltti Munkkiniemi, jopa Helsinkiläinenkin voi ymmärtää missä se on. No, meni itseltänikin pari kertaa ennen kuin pyöräreittien käyttö lähti sujumaan jouhevasti. Muuten reittioppas.fi:stä on iso apu etsiessä pääkaupunkiseudulla noita pyöräreittejä ja sieltä voi ihan tulostaa haluamansa reittivaihtoehdon ja se kertoo myös monta kalorio kyseinen reittivaihtoehto kuluttaa. Antoisaa pyöräilyä. Pääkaupunkiseudulla on muuten varmaan maan paras pyöräilyverkosto. Nykyisin Espoosta pääsee jos reippaasti polkee, niin Espoon keskuksesta Pikku-Huopalahteen alle 45 minuuttia.

Stacy Siivonen

Pääkaupunkiseudulla on varmasti Suomen huonoimpia pyörätieverkostoja, mutta siitä huolimatta Espoossa on helpompi selvitä pyöräillen kuin Helsingissä. Espoossa pyörätiet seuraavat isoja autoteitä. Espoossa on ollut myös alkeellinen yritys aurata pyöräteitä.

Espoo on pikemminkin tiheään asuttua maaseutua ja noudattaa Nurmijärvi-idylliä. Helsinki taas on erittäin tiheään asuttua maaseutua.

Helsingissä on tehty kaikki liikkuminen mahdottomaksi.

Käyttäjän Merlin kuva
Markus Lintinen

"Pääkaupunkiseutu on varmaan Suomen huonointa pyöräverkostoa" Olisikohan noin. Ei varmaan pienemmissä kaupungeissa voida puhua verkostosta laisinkaan. Esimerkiksi Hangossa meni tasan yksi pyörätie tie 52 laitaa pitkin 10 päähän Hangosta ja sitä pystyi pyöräilemään itään ja taas takaisin länteen. Helsingissä noita pyöräteitä tai kuntoreittejä on niin paljon että sen takia niille eksyy. Voisitko kertoa mistäköhän kaupungista Suomessa löytyisi paremmin pyöräteiteitä täältä tai niiden verkostoja?

Käyttäjän jooel kuva
Jooel Jaakkola

"Kevyen liikenteen ohjekylteissä luki, missä on Mikkelä, Kikkelä, Sikkelä ja Vikkelä, mutta mistään ei ilmennyt, miten pääsee Helsinkiin."

Saman huomion tehnyt useammin kuin kerran tai kaksi, miten voikin olla niin hankala löytää sieltä fillarilla!

fabu land

ja millähän vuosisadalla olette pyöräilleet näissä maisemissa?

Käyttäjän jooel kuva
Jooel Jaakkola

Odotas nyt... talvi- ja jatkosotakin oli jo käyty... kolmisen vuotta sitten. Varmistukseksi vielä viime kesänä, alla oli sopivasti 80 kilometriä kunnonkohotusta ja v****skerroin valmiiksi korkealla...

fabu land

Sitähän minäkin että suutuspäissä on pyöräilty. KehäI:n remppa valmistui tuossa... öh, toissakesänäkö?... joka tapauksessa kaikki täälläpäin on hyvin uutta, ihmeellistä ja toimivaa ja bussi Helsinkiin menee useamman kerran päivässä:).

fabu land

Metrolinja (siis se yksi, eikä se säteittäislinjasto) jättää kyllä edelleen ekolokeron busseillekin. Mutta jostain pikaratikkalinjasta on ollut puhetta? Täytyy tunnustaa että aiheenne tuli täysin puskista valmistaumattomalle :).

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Tuollaistakin aikoinaan esitettiin.

http://www.tramwest.fi/

Terveisin Kalevi Kämäräinen
www.rautatiematkustajat.fi

Michael Perukangas

"Fabu", tämä tapahtui 80-luvun lopulla.

Espoon kaupunkisuunnittelusta tuoreempi esimerkki: minulla oli viime talvena työhaastattelu Espoon kaupungintalolla. En löytänyt sitä kun se on evakossa. Tästä tarkemmin alla:

http://perukangas.blogspot.com/2010/12/espoo-suome...

fabu land

Esbollahan on päivittyvät kotisivut netissä. Valistunut työnhakija tietysti tutustuu sitä kautta ensin tulevaan työnantajaansa ja tämän sijaintiin :).

Vesa Hack

Itse yritin kanssa niitä pyöräilyreittejä selvittää netistä. Ne olivat kuitenkin aivan spiraalisia käytännössä. Helsingissäkin ne ovat hankalia moniin muihin kaupunkeihin verrattuna, mutta perille löytäminen on monin verroin helpompaa kuin Espoossa. Aivan kuin siellä pyöräilyreitit olisi rakennettu velvollisuuden vuoksi joten kuten.

Pentti Järvi

Laitoin Suosikkeihin. Hyvin (huonosti) alkoi matka. Nyt Leverkusen-Barsseloona

Michael Perukangas

Toinen melko tuore kokemus. Kaksi kertaa kun entinen puolisoni yritti mennä Espooseen, ei hän ollut päästä sieltä pois:

http://perukangas.blogspot.com/2008/10/espoolaiset...

fabu land

Ikeassa on muistaakseni asiakaspalvelussa tai ulosmenon ovenpielessä bussien aikataulut. Olisiko hesalaisilla joku uusavuttomuus, kun ratikoita ja busseja tulee solkenaan ettei tarvitse koskaan aikatauluun tarttua?

Vesa Hack

Hauska kertomus!
Tai siis jälkikäteen luettuna viihdyttävä, paikan päällä ei varmaan huvittanut.

Käyttäjän suuronen kuva
Janne Suuronen

Minä taas en ole meinannut löytää Tampereelta ulos. Viimeisten vuosien aikana olen ehkä puolen tusinaa kertoja erehtynyt tiestä. Selkeät kyltit Hämeenlinnan suuntaan puuttuvat.

Olisiko tässä oiva peruste liittää Tampere Helsinkiin ;)

Vesa Hack

Mullekin on käynyt Tampereelta tullessani niin että olen tullut Hervannan kautta kotiin. Ehkä Tamperetta ei kuitenkaan kandee liittää Stadiin :)

Käyttäjän akv kuva
Alpi Virtanen

Opettele niitä teiden numeroita. Hämeenlinnaan pääsee numeroa 3. Jännä, ettei mulla ole ollut missään kaupungissa hankaluuksia löytää mihinkää tai edes pois sieltä. Olisikohan mielenlaadusta ja yleisestä suuntavaistostakin kiinni. Looginen päättely auttaa usein sekavammissakin paikoissa.

Käyttäjän nilsaslak kuva
Jukka Kaulanen

Tämä sinun kirjoituksesi on 10v kuluttua yhtä ajankohtainen kuin tänäänkin, joten se kannatta säilyttää. Eiköhän noiden kuntakarttojen jälkeen tulleista lausunnoista ole tullut selväksi, ettei mitään Espoon yhdistämistä Helsinkiin milloinkaan tule. Espoon sinivihreät liperaalit ovat eniten vastaan.

Helsingillä on edessään ankea tulevaisuus: hyvät veronmaksajat kaikkoavat aina vain enemmän ympäryskuntiin, kaupungin työttömyys on Uudenmaan korkein ja huutavaa työvoimapulaa paikkaa verovapaa ulkomainen työvoima. Monikulttuurisuus maksaa maltaita, senhän he tunnustivat jo 2008 laman aikana.

Helsinki velkaantuu ja slummiutuu, valtio pitää vain keskustan jonkinlaisessa kunnossa, että saadaan postikorttikuvat otettua.

Vesa Hack

Ja pöh! Helsinki on Helsinki ja Espoota taas ei olisi olemassa ilman Helsinkiä.

Käyttäjän mikael kuva
Mikael Lönnroth

Espoon synnyinvuotena pidetään ilmeisesti 1458 eli miten perustelet, että Espoo ei puoli vuosituhatta sitten olisi syntynyt ilman Helsinkiä?

Vesa Hack

Sillä, että ilman Helsinkiä Espoo olisi Raasepori.

Michael Perukangas

Jukka: juuri mainitsit yhden tärkeän syyn kuntaliitokseen: lopettaa keinotekoinen kuntien keskeinen kilpailu "hyvistä" veronmaksajista.

Käyttäjän LasseRyti kuva
Lasse Ryti

MP: Eiköhän se oikea syy ole siinä, kun on itse hoidettu raha-asiat päin peetä, niin pitäisi löytyä jostain se maksaja. Näköjään ei edes Sipoo riittänyt, vaan pitää etsiä rahakasta kuntaa jostain muualta. Mutta mitäpä siitä, otetaan lisää velkaa ja hankitaan kaupunkiin joku kukkelihimmeli, jota muualla jo pidetään täytenä huijauksena. Ainahan löytyy maksaja jostain muulta, kai?

Käyttäjän MikkoAhola kuva
Mikko Ahola

Joo, on tuhlattu rahat rakentamalla asuntoja köyhille ihmisille ja maahanmuuttajille, ja järjestetty näille palveluja. Espoolaiset eivät ole hölmöilleet näin, vaan pitäneet huolta kaupungin taloudesta.

Käyttäjän LasseRyti kuva
Lasse Ryti

En väitä, etteikö Espookin olisi hölmöillyt, mieleen tulee se kaupungin energialaitoksen myynti, josta nyt espoolaiset maksavat maltaita Fortumin sähkönhinnoissa. Mutta kyllä Helsinki käyttää rahaa aivan holtittomasti. Ja aina oikeasti tyhjätasku haluaa jonkun muun laskut maksamaan, ettei joutuisi säästämään, voi kauhistus.

Myös Espoo on joutunut mainitsemiasi tuhlaamisia joutunut tekemään. Tämä "köyhille ihmisille" on jo niin ylikäytetty juttu, ettei pitäisi siihen sortua. Kyllä suuri osa rahoista on mennyt noihin kaikenmaailman kulttuurin "palatsien" rakentamiseen ja jotka ovat vielä ihan vaneritehtaan näköisiä, kuten tuo musiikkitalo. Tulevat sukupolvet toivottavasti räjäyttävät ne aikoinaan ja tekevät toivottavasti puistot tilalle.

Vesa Hack

Toisaalta Helsinki kustantaa monia espoolaisten palveluita lukioista kulttuuripalveluihin sekä sosiaali- ja terveydenhuollon erityispalveluihin asti.

Aki Häkkilä

Mitäs sosiaali- ja terveydenhuollon palveluja Helsinki kustantaa, joita HUS ei laskuta jäsenkunnilta? Lukio-opiskelijoista laskutetaan voimassaolevan sopimuksen mukaan. Kulttuuripalvelut mitoitetaan nimenomaan siten, että saadaan Espoosta maksavia asiakkaita. Pelkän Helsinkiläisen asiakaskunnan perusteella palvelut olisivat pienemmät. Jos niistä tulee niin paha mieli, niin aina voi jättää toteuttamatta. Ehkä Espooseen rakennetaan lisää kulttuuripalveluja, jos tyhjiö syntyy. Se ei vaan sopisi Helsingin egolle.

Käyttäjän suuronen kuva
Janne Suuronen

Nostikohan Huusko tämän rullaan ihan vain provotarkoituksessa ?

Kehottaisin Vesa Hackin laittavan Espoo-vihansa hetkeksi syrjään ja tulla avoimin mielin tutustumaan hyvin toimivaan ja hyvin hoidettuun kaupunkiimme. Kirjoituksestasi näkee, ettet sitä oikeasti ole tehnyt.

Rupesin ensin yksittäin ampumaan oikeastaan jokaista väitettäsi alas, mutta totesin kommentin tulevan liian pitkäksi. Kirjoituksesi oikeastaan jokaisen asian voi perustellusti argumentoida vääräksi, hassuksi tai asiaankuulumattomaksi.

Vesa Hack

Ei minulla ole Espoo-vihaa. Monet kaverini asuvat siellä. En vain voi kuvitella Espoota ilman Helsinkiä. Voitko sinä?

Käyttäjän suuronen kuva
Janne Suuronen

Pääkaupunkiseudun kaikki kunnat tosiaan muodostavat yhtenäisen alueen monellakin eri tavalla. Siksi meillä on HSL liikennettä koordinoimassa, yhteinen jätteenkuljetusjärjestelmä, nykyisin sama vesilaitos jne.

Yhteistyötä voidaan ja tuleekin kehittää entiseltä pohjalta ilman, että luotaisiin ihmisille vieras ja etäinen miljoonan ihmisen hallinnollinen mammuttikunta.

En myöskään halua päästää Helsinkiläisiä vihreitä ja teitä vihreämielisiä kokoomuslaisia päättämään siitä, millaisen kaupunkikuvan me Espooseen muuttaneet (tai täällä koko ikämme asuneet) ihmiset haluamme. Jos haluamme asua pientalovaltaisesti, niin se on oikeutemme. Emme halua Merihakoja, Itä-Pasiloita tai edes Pikku-Huopalahtia (josta muuten ei tahdo löytää ulos edes navigaattorilla, kun nimenomaa espooseen eksymisen satuit mainitsemaan ;)

Vesa Hack

Pikku Huopalahdesta ja Itä-Pasilasta pääsee kätevästi pois raitsikalla ja jälkimmäisestä myös junalla. Merihaastakin pääsin aina kätevästi kävellen pois, kun kävin Alppilassa asuessani pelaamassa siellä sulkista

None Available

Sekä Helsingissä ja Espoossa on kokoomusenemmistö. Jos liitos jotain tekee poliittisesti niin se heikentää vihreiden vaikutusta koko pääkaupunkiseutuun. Se kai on joillekkin mieleen?

Viktor Flinkkilä

Janne Suuronen on oikeassa.

Betonibunkkerissa asuva ei tajua mitään niistä luontoarvoista ja elintilasta, mitä meillä Espoossa on käytössä. Mutta meidän verorahat kyllä näille kelpaisi.

Espoolaisten demografinen sekä geopoliittinen asema on selvä ongelma stadilaisille. Onneksi kokkareidenkin espoolaiset kansanedustajat ovat uskaltaneet ilmaista oman kantansa, ja heidänkin mukaansa me tulemme jatkmaan itsenäisinä.

Virkkusen pesti on hyvin todennäköisesti ohi ennen seuraavaa lumentuloa.

Vesa Hack

Viktor Flinkkilä: Espoon luontoarvot ja tila perustuvat siihen, että Huopalahdentien varrella asuvat helsinkiläiset nielevät espoolaisten pakokaasuja.

Käyttäjän suuronen kuva
Janne Suuronen

"Espoossa ei ole keskuspuistoa." Ööö okeeei, siinäpä oiva syy luoda miljoonan asukkaan kasvoton hallinnollinen mammuttikunta.

"Espoossa ei ole omaa lentokenttää". Ööö okeeei, ilmeisesti stadin vihreät ja vihreäsydämiset loikkarikokoomuslaiset (siis Hack) nyt sitten lakkaavat ajamasta Malmin pienkonekentän muuttamista asuinalueeksi. [Jos joku lukija ei tiedä, niin kansainvälinen lentokenttähän on Vantaalla]

"Päärata ei kulje Espoon lävitse." Öööö okeeei, laitetaan perustetaan miljoonan asukkaan mammuttikokoinen kunta ja siirretään samalla päärata kulkemaan Helsinginniemeltä Hämeenlinnaan Espoon nykyisen keskustan kauttaa; Olisikin monella tapaa Vihreinen (ja kokoomukseen loikkainen vihreiden) logiikan mukaista.

Totta kyllä, että pääkaupunkiseudun kunnat muodostavat liikenteellisen kokonaisuuden. Mutta miljoonan asukkaan mammuttikunnan sijaan yhteistyötä voi kehittää muutekin. Ja sitähän vaikkapa HSL tekee jo nyt.

Ihmisille pitää antaa vapaus valita kaupunkimaisemansa ja asumismuotonsa. Helsinkiläisten punavihreiden (fasismien) ei pidä tulla komentamaan Espoon asuinpaikakseen valinneille ihmisille, millaisen kaupunkikuvan ja millaisen kaupungin näiden tulee rakentaa. Merihaka ja Itä-Pasila ovat paikkoja, joissa ihmisen ei tulisi asua. Hackin eksymisestä puhuttaessa, Pikku-Huopalahdessa ei välttämättä löydä ulos edes navigaattorin opastamana ;)

ps. Ja Espoossa ei tosiaan ole the "Keskustaa". Espoossa nimittäin on MONTA aluekeskusta asukkaille kävelymatkan päässä. Siten, ettei kaikki ole ahdettu yhdelle pienelle niemelle. Ja siten, ettei sinne pääsemiseksi tarvita metroa, ratikkaa tai muutakaan yhteiskunnalle oikeasti kalliiksi käyvää joukkoliikennevälinettä.

Vesa Hack

Janne, totta kai espoolaisten pitää saada valita asuinkuntansa. Vastaavasti helsinkiläisten pitää saada vaikuttaa tuon kunnan asioihin, ne kun ovat saman kaupungin asioita. Esimerkiksi helsinkiläisten pitää saada valita, että Espooseen rakennetaan metro ja toimiva julkinen liikenne ja tietullit otetaan käyttöön, jotta helsinkiläiset eivät tukehdu espoolaisten pakokaasuihin.

Itse pidän Itä-Pasilasta ja Merihaasta enemmän kuin esim Kikkelästä :)

Ps. Autoiluhan ei tietenkään tule yhteiskunnalle kalliiksi.......

Käyttäjän markok kuva
Marko Kivelä

Ettet vain lipsauttanut olennaista: "helsinkiläisten pitää saada vaikuttaa tuon kunnan asioihin"

Miksi? Miksi ei yhteistyö käy, miksi pitää saada suoraa valtaa yli paikallisten asukkaiden?

Vesa Hack

Espoon "itsenäinen" politiikka on ollut este seudun kehittämiselle yhteistyössä. Siksi.

Käyttäjän juholaatu kuva
Juho Laatu

> Espoon "itsenäinen" politiikka on ollut este seudun kehittämiselle yhteistyössä.

Kuulostaa vähän siltä, että jos Espoo ja Helsinki ovat eri mieltä siitä, miten jokin asia tulee hoitaa, oikea ratkaisu on toteuttaa Helsingin tahto. Ja toimivin tapa tehdä yhteistyötä on lopettaa erimieliset kunnat.

Juhani Kinnunen

Pk-seudun yhdistämisestä pari faktaa:
Vantaa on taloudellisesti tällä hetkellä käytännössä konkassa. Vastaavasti Helsingin kaupungin talous on – ihmeellistä kyllä – jo nyt Itä-Helsingin mamuttamon ja yleisen maailmanhalaamisen myötä samanlaisessa tilassa noin 2-3 vuoden sisällä.

Espoolla on rahastoituna useampi sata miljoonaa euroa energiayhtiönsä myynnistä. Näitä rahoja Helsinki himoitsee. Eihän voi olla niin, että jollain menisi paremmin kuin muilla. Kurjuus pitää jakaa vastuun kantamisen nimissä.

Espoo on kaupunki. Kaupunki ei tarkoita sitä, että pitää olla yksi kerrostalojen keskittymä. Espoo on myös varsin työpaikkaomavarainen kaupunki ja ennenkaikkea hyvin toimeentuleva kaupunki. Tässä tilastossa näkyy, miksi Helsinki haluaa Espoon, Kauniaisen ja Sipoon uuden uljaan Helsingin metropolin maksajiksi. Se, että Espoosta käy Helsingissä noin 40 000 ihmista töissä ja Helsingistä Espoossa noin 20 000 ihmistä tarkoittaa myös sitä, että Helsingin elinkeinoelämä hyötyy jo nyt espoolaisista, sillä Helsingissä työssäkäyvät espoolaiset jättävät Helsinkiin rahaa ja luovat vaurautta Helsingille; Helsinki on siis netto voittava osapuoli tässä työpaikkajaossa.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_tilastollinen_...

http://www.espoo.fi/hankkeet/?path=1;5204

Jos jotkut kunnat haluavat liitoksia, niin siitä päätettäköön kuntien sisäisissä kansanäänestyksissä. Varmasti sellaisiakin kuntia löytyy, joissa osapuolet katsovat hyötyvänsä kuntaliitoksista, mutta pakolla niitä ei tule tehdä.

Tässä vielä linkki:
http://www.lansivayla.fi/artikkeli/77307-espoon-ta...

Eipä ole muuallakaan Europassa yhdistetty pääkaupunkiseutua, joten miksi Suomessakaan?

Lopuksi Suomessa on n. 5,3 miljoonaa asukasta. Mitä asukasluvultaan näin pieni maa tekisi yli miljoonan asukkaan (Helsinki-Espoo-Vantaa-Sipoo) kaupungilla?

Espoo ja Helsinki voivat toki tehdä yhteistyötä ja sitä voidaan jatkossakin kehittää, mutta kaupunkien ei pidä liittyä yhteen. Siinä liitoksessa Helsinki vie ja Espoo vikisee.

Vesa Hack

Espoota ei olisi olemassa ilman Helsinkiä.

None Available

Jotu: Tarkoitatko että helsinginseudulla maahanmuuttajat pitäisi sijoittaa vain helsingin kaupungin alueelle? Miksei tasaisesti?

None Available

Espoo ei liity vapaaehtoisesti Helsinkiin siitä yksinkertaisesta syystä että se ei ole meille taloudellisesti kannattavaa. Mitä nopeammin tämä asia ymmärretään valtion puolelta ja asia hoidetaan läpi pakkokeinoin sitä parempi.

Käyttäjän juholaatu kuva
Juho Laatu

ilman Pietaria Helsinki olisi kuin Raasepori. Historia ja yhteinen arkkitehtuuri sitovat Helsingin Pietarin esikaupungiksi tai satelliitiksi. Helsinki on rakennettu Venäjän toimesta, sen tarpeisiin ja Pietarin kaltaiseksi. Turisteille Helsinki on lähellä Venäjän rajaa oleva pohjoinen ja eksoottinen Pietarin näköinen kaupunki. Helsingin nykyinen itsenäisyys on vain yhden ajan hallinnollinen järjestely, jolla ei ole mitään sen suurempaa itseisarvoa. Palvelutuotanto saadaan huomattavasti vakaammalle pohjalle, kun Helsinki ja Pietari yhdistetään väestöpohjaltaan suuremmaksi ja nykyistä selvästi vahvemmaksi peruskunnaksi.

None Available

Saivartelu on kehnonlaista argumentointia.

Käyttäjän juholaatu kuva
Juho Laatu

En nyt oikein saivartelua tuosta löydä. Halusin kertoa helsinkiläisille, että heilläkin voisi olla isoveli, joka haluaa kertoa heille miten heidän pitää menetellä. Helsinkiläiset ovat vähän kuin jengin isoin kaveri, joka haluaa päättää kaikista (muidenkin) asioista. Ovat aina aina oikeassa, koska ovat suurimpia ja kritiikin tavoittamattomissa.

Kummasti Helsingin ja Espoon liitoksesta puhuttaessa on käynyt niin, että hankkeen vastustajat näillä palstoilla ovat pääosin Espoosta ja kannattajat Helsingistä. Isommalla on kivaa, pienemmällä ei.

Espoolaisillakin on toki omat sokeat pisteensä. Jotkut vaststavat tiukasti Espoon liittämistä Helsinkiin, mutta kannattavat liitoksia muualla Suomessa. Ehkä Kauniaisten kaappaaminen Espoolle sopisi samoille tyypeille. Sellaista elämä näköjään helposti on - isot syövät pienet, kun saavat tilaisuuden.

None Available

Minä asun myös Espoossa. Mutta ajattelen poikkeuksellisesti tätä asiaa siltä pohjalta mikä on oikeudenmukaista, enkä sen pohjalta mikä olisi minulle henkilökohtaisesti parasta..

Pietarista puhuminen on saivartelua koska se on kaupunki satojen kilometrien päässä eri maassa. Helsingin ja Espoon rajaa ei satelliittikuvasta erota.

Käyttäjän juholaatu kuva
Juho Laatu

> Pietarista puhuminen on saivartelua koska se on kaupunki satojen kilometrien päässä eri maassa.

Aivan. Tämä mahdollistaa helsinkiläisten kaikkitietävän ja komentelevan asenteen.

Käyttäjän tonyvuori kuva
Tony Vuori

Olen ymmärtänyt että Espoo on muutenkin ollut jarruna, tahtoen tai tahtomattaan, kun puhutaan pääkaupunkiseudun yhteistyöstä. Helsingin ja Vantaan lujempi liitto on mahdoton, koska Espoon täytyy aina olla mukana paketissa. Ja Espoo ei halua. Kukahan tätä aina vaatii? :)

Käyttäjän LasseRyti kuva
Lasse Ryti

Oisikohan siinä osittain aina ollut syynä se, että Helsinki on aina yrittänyt luistaa siitä maksupuolesta.

Joku aiemmin väitti Helsingin ja Espoon taloustilanteen olevan samankaltainen. Toki näin tilastojen valossa, varsinkin kun piilotetaan Helsingin velkoja sen yhtiöiden taseeseen, kuten Helsingin Energia tänään kertoi.

Käyttäjän markok kuva
Marko Kivelä

Olisikohan syynä se, että Helsinkin yrittää liikaa sanella asioita, eikä ihan tarpeeksi tehdä tasa-arvoista yhteistyötä?

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Loistavaa, rakas Watson ;-)!

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Viktor Flinkkilä

Eikös ne olleet demokratian mukaisesti nimenomaan vantaalaiset itse, jotka äänestivät möhköstadiin liittämistä vastaan?

Lassi Nokelainen

Olen samaa mieltä siinä että Espoo on osa Helsinkiä mutta en kuitenkaan halua yhdistää näitä kahta.

Yhteistyö toimii ja voisi toimia paremmin. Juurikin julkinen sekä Espoon sisällä että lähikuntien välillä ovat juuri ne heikot lenkit joita eniten pitäisi parantaa. Sitten julkisten peruspalvelujen sijoitteluun.

Koko kunta on niin hajanainen että sen voisi miltei jakaa pienempiin hallinnollisiin osiin.

Haluan kuitenkin että Espoo pitää verorahansa. Taitaa olla ainut kunta Suomessa joka jää voittolle budjetissaan. Osasyy lienee se että se antaa muille kunnille lainoja joista sitten ottavat korkoa. Näin ainakin kuulin.

Sossutukiakin saa Espoossa helpommin koska ne haluaa kuluttaa kaiken sille saadun määrärahan jotta saavat ensivuonna samat tuet.

Vesa Hack

Yhteistyö toimisi paremmin, jos Espoo tekisi parempaa yhteistyötä. Ja Espoo on niin hajanainen johtuen Espoon omapäisestä kaupunkisuunnittelupolitiikasta, josta suunnitelmat rakentaa autoiluun perustuva uusi lähiö Histaan keskelle korpea on yksi osoitus.

Espoo jää voitolle budjetissaan, koska se on tehnyt itsekästä politiikkaa Helsingin kyljessä. Jos Espoo siirrettäisiin Varpaisjärvelle, viivan alle ei jäisi plussaa.

Aki Häkkilä

Kaikesta päätellen Helsinki tekee politiikkaa, jota Helsinkiläisten mielestä kaikkien pitäisi peesata. Ei se Huopalahdentien liikenteen ohjaaminen pois tarpeeksi vaikeuttamalla mikään ongelma ole, mutta voi ne työpaikatkin siinä samalla lähteä. Elämä on, kun leikitään metropolia harvaan asutussa maassa, jossa kaikki eivät vaan halua pakkautua pienelle alueelle.

Cityvihreällä on vaan nyt visio ja kaikkien muiden pitäisi siihen taipua. Kaikki muu on yhteistyökyvyttömyyttä.

Ei se Helsinkikään kauaa pärjäisi, jos se "siirrettäisiin Varpaisjärvelle". Ihme argumentti.

Kerro nyt vielä mitä palveluita Espoo Helsingiltä itsekkäästi kuppaa, kun kerran koulutuksesta ja terveydenhuollosta maksetaan sopimusten mukaan. Jos Helsinki ei jotain halua, koska siihen ei ole varaa, kyllä siihen jollain tapaa järjestynee Espoostakin tilaa, jos sille on tarvetta. Siinä vaan cityvihreän visio taas romuttuu ja angsti iskee, kun joutuu menemään uuteen paikkaan. Kyllä se joukkoliikennekin kehittyy, jos matkustajia on.

Ei taida vaan mahtua ajatusmaailmaan, että ainoa keino saada käyttökelpoista joukkoliikennettä on kuskin ja kahden ihmisen kurvailu 10 litraisella dieselillä pitkin päivää, mutta se ei paranna ilmastoa tai maailmaa. Sen sijaan se, että sillä bussilla ajetaan siellä missä on oikeasti tarvis ja muilla alueilla jollain vähän kuluttavalla useammin uusittavalla (uusinta tekniikkaa) pikkuautolla tarvittavat ajot.

Minusta olisi kiva nähdä pk-seudun ilmanlaatutilastoja bussilakkojen ajalta, mutta en keksi mistä niitä löytäisi. Löydätkö sinä?

Käyttäjän juholaatu kuva
Juho Laatu

On hyvä että pääkaupunkiseudulla on vaihtoehtoisia tapoja hoitaa kuntapolitiikkaa. Muuten Helsingin "itseluottamus" voisi mennä vallan överiksi. Jo nyt se tuntuu tietävän parhaiten miten asioita pitäisi naapurikunnissa ja maassa hoitaa. Pieni kilpailu pitää estää hallintomallien jämähtämisen yhteen asentoon. Tämä on eduksi myös Helsingille.

Vesa Hack

Helsingin ja Espoon välinen kilpailu ei missään tapauksessa ole Helsinkiä, Espoota tai yleensäkään Suomea hyödyttävää kilpailua. Sen sijaan että Helsinki ja Espoo kisaavat paikallisten yritysten pääkonttoreista ja niitä rakennetaan siksi hölmöihin paikkoihin, pitäisi Helsingin kisata mm. Tukholman ja Pietarin kanssa. Tämä olisi eduksi paitsi Helsingille, myös muulle Suomelle.

Käyttäjän juholaatu kuva
Juho Laatu

Kilpailu pääkonttoreista on firmoille eduksi, sillä se saavat etuja hopeatarjottimella. Kaupunkilaisetkin voivat hyötyä firmojen verorahoista. Suurimpia kärsijöitä ovat kai ne Suomen kunnat, jotka eivät pysy kilpailussa mukana.

Olen samaa mieltä siitä, että firmojen kalastelun kohdalla hieman kevyempi kilpailu voisi olla nykyistä parempi malli. Kuntaliitoksilla tätä ei pidä yrittää korjata, sillä yhdistynyt pääkaupunkiseutu haalisi edelleen kaikki pääkonttorit. Kilpailu siirtyisi siis vain uudelle rajalle, pääkaupunkiseudun ja muun Suomen väliseksi. Oikea tapa korjata tilannetta olisi järjestää verotuskäytännöt niin, että firmojen kalastelusta ei saisi yhtä paljon etua kuin niistä nyt saa. Ilman tuota korjausta kilpailu ei poistu.

Tarkoittavatko nuo "hölmöt paikat" sitä, että Helsingillä on jo pulaa hyvistä pääkonttorin paikoista, ja niitä rakennetaan nyt vaikkapa puistoihin. Onko Helsingin strategia se, että jotta se pystyisi kalastelemaan entistä paremmin pääkönttoreita itselleen, sen pitäisi kaapata Espoon hyvät pääkonttoritonttimaat käyttöönsä?

Tuula Saskia

Tässä Hack on oikeassa.

Kunpa saisi nämä Helsingin herrat tajuamaan sen, että Venetsiaan ei mennä Guggenheimin museon tähden , vaan Venetsian tähden.

Ja Venetsian ansio on historia ja sen yhtenäinen suurenmoinen kauneus, ei jokin pieni museo.

Eikö noille päättäjille ole avautunut vieläkään se, että kaupunkikuvaa ei sovi raiskata?

Lähettäkää Guggenheim Pietariin! Venetsia-asetelma toistunee, joten pelastatte paitsi oman kaupunkimme, myös kasvonne.

Michael Perukangas

"Fabu land", ei se etukäteinen tutustuminen oikein ollut mahdollista koska työnantaja olisi ollut toisaalla - Soukassa - kun haastattelu käytiin ihan toisaalla. Mitä taas tulee nk. uusavuttomuuteen, hylkäisin koko termin, sillä sehän viittaisi siihen että hankitut ominaisuudet periytyisivät:

http://perukangas.blogspot.com/2010/03/uusavuton-p...

fabu land

Asia selvä. Sovitaan näin että on ihmisiä, joille arki on yhtä seikkailua ja jotka haluavat aina avoimin mielin ja tyhjältä pöydältä kokeilla hyvää tuuriaan vieraissakin paikoissa. :)

Vastaisuuden varalta kuitenkin neuvoisin ihmisiä tutustumaan tällaiseen erinomaiseeen palveluun kuin HSL:n reittiopas.
http://www.reittiopas.fi/

Antaa useampi reitti- ja yhteysvaihtoehtoja, näyttää kait ainakin sadan metrin tarkkuudella reitin kartalla, myös kävelyosuudet. Haku kannattaa tulostaa ja otta mukaan, ellei satu olemaan valokuvamuisti.

Espoossa lienee paremmat julkisen liikenteen yhteydet nykyisellään kuin mitä täällä nyt on ehkä haluttu antaa ymmärtää.

Viktor Flinkkilä

Kirjoittaja on tyypillinen cityvihreä, jollaisia syöpäläisiä on luonnollisesti pesiytynyt kokkareihinkin.

Kyllä se on kuule märkäkorva niin, että Espoota te ette tule ryöstämään, vaikka mieli varmasti tekisikin.

Harmihan se on, jos Guggikseen ja muihin turhakkeisiinne ei rahat riitä, mutta ainahan te voitte tinkiä vaikkapa sairaiden ja vanhustenhuollosta, jotta norsunluutornit saadaan pystyyn.

Meillä täällä Espoossa tykätään asua omakotitaloissa ja ajaa henkilöautoilla. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että kerrostalot ja joukkoliikenne olisi meille tuntemattomia. Itse käytän useampaakin joukkoliikennevälinettä päivittäin.

PK-seudun kunnat eivät yhdisty kuin pakolla, ja siihen ei Virkkusen munat tule millään yltämään, että espoolaisista saataisiin suurudenhullun stadin maksumies.

Sori vaan.

None Available

Älä sä tule sanomaan mitä me täälä Espoossa tykätään tehdä ja mitä ei. Me tykätään henkilöautoilusta tasan sen takia että kaupunkirakenne on kustu huolella.

Käyttäjän jounisnellman kuva
Jouni Snellman

Höpsistä. Espoolainen itkee mieluummin Cadillacissa kuin ruuhkabussissa, sellaisia olemme kaikki.

Aki Häkkilä

Tämä oli hauska. Vain Olli Jaskari tietää mitä Espoossa tykätään tehdä.

None Available

Se voi pian olla että täälä asuu monenlaisia ihmisiä..

Maurizio Relámpago

Mitä ja/tai mikä on Espoo? Hyvin yksinkertaista. Läjä betonia pellolla. Eli Helsingin lähiö. Eli täysin itsestäänselvästi osa Helsinkiä.

Ja sama koskee myös Vantaata.

Viktor Flinkkilä

Siinäpä asiallinen kommentti aiheeseen liittyen ei yhtään ylimieliseltä mamulta.

Maurizio Relámpago

Hah :D Se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa.

Viktor Flinkkilä

Ääliö.

En elä betonibunkkerissa, kuten sinä ilmiselvästikin teet.

Maurizio Relámpago

"Ääliö."

1) Ad hominem-hyökkäyksiä viljelevä häviää automaattisesti, koska mitään asia-argumentteja ei ole

2) Mulle on aivan sama, missä sä asut, mutta ei se Espoosta yhtään sen enempää kaupunkia tee missään tapauksessa

Ja eipä sitten muuta.

Käyttäjän jarmokanerva kuva
Jarmo Kanerva

Roskaa.

Itse muutin vuosia sitten pois Helsingistä. Takaisin en haluaisi. Alue on jo menetetty. Pitäkää ne saavutuksenne ihan itse siellä Helsingissä.

Jokainen käynti järjettömän hankalassa Helsingissa on kärsimys, jota yritän välttää. Siellä ei mikään toimi. Infrastrutuurissa ja kehityksessä on haluttu mennä menneisyyteen. Joukkoliikennettä, metroa ja muita vuosisadan vaihteen liikuntamuotoja ajetaan kuin käärmettä pyssyyn. Helsingin niemellä on pakko kulkea julkisilla, koska alue on suunniteltu hevosille ja vähäiselle määrälle ihmisiä. Lähialueilla on toinen tilanne, ja siellä joukkoliikenne saastuttaa enemmän.

Minun puolestani Helsinki voisi eristäytyä muutenkin lintukodoksi. Nythän tapahtumahorisontti on noin kehä-III kokoinen, koska pidemmälle ei ehdi. Muulla 20 km vastaa Helsingissä 750 m matkaa ajassa. Miksi joku pysähtyisi edes keskustaan lounaalle tai ale-ostoksille kun parkkeeraus maksaa enemmän kuin lounas ?

Epäilen, että Helsingin juomavedessä on jotain erikoista. Jostain syystä Suomen ainoalle urbaanille neliökilometrille on ahtautunut järjetön määrä ihmisiä, jotka haluaisiavat palauttaa cityn luonnontilaan. Alue eroaa muista lähialueista myös poliittisesti ja väestöltään. Siksi se ei sovi integroitavaksi muun lähidemokratian kanssa.

Minusta oli ihan hyvä idea vihreiltä metsittää Länsiväylä ja muutttaa keskusta autovapaaksi. Siis ihan sama. Keskustan alittava tunneli on hyvä idea. Ei tarvitsisi tulla pateettisen sumppuiseen keskustaan ollenkaan kun menee Espoosta itään. Liikennesuunnittelijat ovat oikein ylittäneet isensä kun ovat tuolla automääärällä pystyneet generoimaan sellaiset ongelmat. Asiaa voisi kehittää muuttamalla kaikki kaistat joukkoliikenteelle ja eduskunnan ja politbyroon takseille. Poliitikoillehan joukkoliikenne tarkoittaa kumijalkaa, muille flunssaista metallituubia.

Helsingissä joka ikistä vanhaa haisevaa ja energiajuoppoa taloa halutaan suojella kehitykseltä. Jostain Alvar Aallosta on tehty epäjumala, jonka tekemiset ovat niin pyhiä, ettei niitä voi modernisoida tai korjata. Fenix ja matalaenergiatalot nousee puskutraktorilla. Alkaa olla ekoteko purkaa vanha asuntokanta.

Helsinkiläiset päättäjät ovat halunneet fiilistellä, harrastella ja elää vuosia ja ovat jättäneet mielestään inhottavat insinööriasiat, kuten putkien uusimisen ja infran huollot tekemättä. Alue on museo. Nyt Helsinkiläiset etsivät saneeraukselleen maksumiehiä. Ei kiitos. Niin makaa kuin petaa.

Helsinkiläiset energiaratkaisut on ihan oma juttunsa. Ei ole kuulunut miten on toteutettu 24/7 tapahtuva dieselöljy-rekkaralli, kun on päätetty lämmittää Helsinki puuta polttamalla. Senhän voisi tietysti korvata tuulimyllyllä Suomenlinnassa tai joka talon tuulipropellilla. Nyt jo suositaan päästöttömiä autoja, joiden moottorina on ikiliikkuja, koska ilmeisesti niitä ei ladata töpselistä tai sitten niitä poljetaan.

Reijo Rytkönen

Jos Espoo on sinun mielestäsi niin surkea ja nurkkakuntainen paikka.
Miksi ihmeessä haluaisit tällaisen riippakiven rumentamaan helsingin imagoa? Pysykää siellä stadissa stadilaisina ja antakaa meidän rauhassa olla täällä espoolaisina oman onnemme oloissa. Sitä paitsi Eihän teilläkään ole omaa lentokenttää. Vai iskikö sittenkin rahapula? Laitatte vaan sitten tietullit rajalle. Me laitetaan vastaavat meidän rajalle.

Toimituksen poiminnat